Всероссийский научно-исследовательский и проектно-конструкторский институт электровозостроения ОАО «ВЭлНИИ»
ОАО «ВЭлНИИ» входит в состав
компании ТРАНСМАШХОЛДИНГ

Вестник ВЭлНИИ

Вестник ВЭлНИИ
т. 2(54)

СОДЕРЖАНИЕ - CONTENT

В.Г. Наймушин, Д.И. Бекиров, В.Н. Вензик

Внедрение PLM–системы как инструмента повышения эффективности НИОКР в ОАО «ВЭлНИИ»

Раскрыт один из механизмов внедрения PLM–системы. Показаны результаты, которые планируется получить внедрением PLM – системы в ОАО «ВЭлНИИ» и предполагаемые преимущества использования данной информационной технологии. 

V.G. Naimushin, D.I. Bekirov, V.N. Venzik

Introduction of the PLM–system as the mean of efficiency increasing of Research & Develop Work in JSC “VELNII”

One of introduction method of the PLM system is described. The results to be obtained by introduction of the PLM–system in JSC «VELNII» and supposed advantages of this information technology are shown.

А.В. Киреев, Г.Н. Кононов, А.В. Лебедев, А.А. Кулишов

Тяговый привод с индукторными двигателями

Приведены данные по испытаниям тягового индукторного электропривода и выполнен анализ состояния и перспектив развития тягового привода с индукторными двигателями.

A.V. Kireyev, G.N. Kononov, A.V. Lebedev, A.A. Kulishov

Traction drive with inductor motors

The test data of traction inductor electric drive is given. The analysis of condition and development prospects of traction drive with inductor motors is carried out.

П.Г. Колпахчьян, Д.Ю. Погорелов

Тяговые свойства электровоза при параллельном питании асинхронных тяговых двигателей

Рассмотрено влияние на тяговые свойства электровозов способов регулирования тяговых двигателей, питающихся параллельно от одного инвертора. Исследования выполнены с использованием комплексной математической модели электромеханических процессов в электрической и механической частях, в системе управления.

P.G. Kolpakhchyan, D.Yu. Pogorelov

Traction properties of electric locomotive at parallel feed of asynchronous traction motors

Control method effect of traction motors parallel fed from one inverter on electric locomotive traction properties is considered. The analyses are made with complex mathematical model of electromechanical processes in electrical and mechanical parts and control system.

К.Н. Суслова, Б.И. Хоменко

К вопросу о надежности IGBT- модулей FZ600R65 KF1 в схемах двухуровневых АИН

Проведены сравнительные расчеты надежности двухуровневых автономных инверторов напряжения для приводов мощностью 1200 кВт, в плече которых может быть применен один или два модуля в параллель. Исследованы зависимости интенсивности отказов от коэффициентов электрической нагрузки. Приведены зависимости срока службы инверторов напряжения от частоты регулирования напряжения методом широтно-импульсной модуляции. Даны рекомендации о рациональной частоте регулирования напряжения двигателя.

K.N. Suslova, B.I. Khomenko

On the problem of IGBT – modules FZ600R65 KF1 reliability in two-level AVI systems

Comparative calculations of two-level AVI (automatic voltage inverter) reliability for drives with power = 1200 kW, where 1 or 2 modules can be parallel applied in the arm. Dependencies of failure frequency on the electrical load factor is analyzed. Dependency of AVI service life on voltage control frequency by the PWM method are given. Recommendations for rational frequency of motor voltage control are given.

В.А. Дубиня

Опыт приёмочных и эксплуатационных испытаний тягового электрооборудования электропоезда ЭД6 и вагонов метро

Дан анализ результатов приемочных и эксплуатационных испытаний тяговых преобразователей, разработанных и изготовленных компанией Хитачи, Лтд. для различного ЭПС на основе двух- и трехуровневых схем автономных инверторов напряжений.
Подчеркнуто, что применяемые технологические решения показали свою надежность и эффективность не только во время приемочных испытаний, но и за все время эксплуатации.

V.A. Dubinya

Approval and service test results of electrical equipment of electric locomotive ED6 and underground trains

The analysis of approval and service test results of traction converters developed and manufactured by Hitachi, Ltd. Company for different electric rolling stocks on the basis of 2-level and 3-level circuits of autonomous voltage inverters is given. It’s accentuated that the applied technical decisions have shown their efficiency and reliability during approval tests as well as all service time.

А.В. Лебедев, В.В. Манако, Р.Г. Гончаров, А.В. Киреев

Спектральный анализ токов преобразователя 4q-S на основе быстрого преобразования Фурье

Приводится краткое описание быстрого преобразования Фурье (БПФ) и обобщенные математические выражения, описывающие алгоритм БПФ, результаты спектрального анализа входного тока преобразователя 4q-S с помощью разработанной авторами компьютерной программы БПФ в пакете Mathcad. Дано сравнение результатов с допустимыми по безопасности значениями уровня тока по отдельным гармоникам.

A.V. Lebedev, V.V. Manako, A.G. Goncharov, A.V. Kireyev

Spectrum analysis of 4q-S converter currents on the basis of fast Fourier transform

Short description of fast Fourier transform (FFT) and generalized mathematical expressions describing FFT algorithm, the spectral analysis results of 4q-S converter input current with the help of the computer FFT program in Mathcad stack developed by the authors are given. Comparison of results and toleranced values of current level of different garmonics is given.

Г.В. Василенко

Определение оптимального способа регулирования напряжения асинхронного тягового двигателя при пуске и разгоне электровоза

Показано, как с помощью оптимального включения напряжения можно уменьшить токи асинхронного тягового двигателя при пуске и разгоне электровоза.

G.V. Vasilenko

Determination of the optimal mode of asynchronous traction drive voltage switching during electric locomotive start and acceleration

It’s shown how to reduce asynchronous traction drive currents due to optimal voltage switching during electric locomotive start and acceleration. 

А.А. Курочка, В.Б. Лазаревич, С.И. Тоцкий, С.В. Фошкина, Г.В. Василенко

Результаты испытаний асинхронного тягового двигателя ДТА-350Т

Изложены результаты стендовых испытаний опытной партии асинхронных тяговых двигателей мощностью 350 кВт для нового грузового тепловоза. Характеристики получены во всем рабочем диапазоне изменения частоты и напряжения. Рассмотрены особенности реализации режимов нагревания низкочастотной машины с повышенным коэффициентом регулирования скорости.

A.A. Kurochka, V.B. Lazarevich, S.I. Totsky

The main results of industrial tests of the asynchronous traction motor DTA-350T

The results of tests of experimental asynchronous traction motors (p=350kW) for a new good diesel locomotive are presented. The characteristics are received in the whole operating range of frequency and voltage change. The features of heating mode realization of low-frequency machine with increased speed control factor are considered. 

В.Н. Мещеряков, А.А. Петунин

Энергетические характеристики насосных установок с вентильным индукторным и асинхронным короткозамкнутым двигателями

Рассмотрены особенности насосных установок с вентильными и асинхронными двигателями. Подчеркнуты преимущества вентильного индукторного двигателя.

V.N. Mechsheryakov, A.A. Petunin

Power parameters of pumping plants with valve inductor and asynchronous short-circuited motors

The features of pumping plants with valve and asynchronous motors are considered. The advantages of the inductor motor are accentuated.

Ю.А. Федюков, С.В. Фошкина

Новый метод определения характеристик асинхронных двигателей в режиме короткого замыкания

Разработан метод проведения опыта короткого замыкания асинхронных двигателей, позволяющий сократить трудоемкость и энергоемкость испытаний при повышении их точности.
Метод основан на использовании экстраполяционных свойств кратного ряда Тейлора.

Yu.A. Fedyukov, S.V. Foshkina

New method of parameter determination of asynchronous motors in short-circuit mode

The realization method of asynchronous motor short-circuit testing which allows to make tests less laborious and power-consuming by their accuracy improvement is developed. This method is based on the extrapolation features of Taylor΄s series using.

И. Чехура, Д.Н. Болашвили, Н.Г. Манджавидзе, А.И. Зерекидзе

Статический преобразователь на базе IGBT-транзисторов для электровозов постоянного тока

Дан краткий анализ существующих систем рекуперативного торможения электровозов постоянного тока. Предпочтение отдаётся системе формирующего механически устойчивые тормозные характеристики. Дано краткое описание работы статического преобразователя для питания обмоток возбуждения тяговых двигателей в режиме рекуперативного торможения электровозов постоянного тока.

I.Chekhura, D.N. Balashvili, N.G. Mandzhavidze, A.I. Zerekidze

Static converter on the basis of IGBT-transistors for dc electric locomotive

Brief analysis of existing systems of recuperative braking of dc electric locomotives is given. The preference is given to the system forming mechanically steady brake characteristics. The brief description of static converter work for excitation winding feed of traction motors in recuperative braking mode of dc electric locomotives is given.

Ю.А. Давыдов, В.А. Крапивный, В.В. Кравчук, М.Ю. Кейно

Эксплуатационные испытания электровоза 2ЭС5К на участке Уссурийск – Находка

Отражены результаты исследований работы электровозов типа 2ЭС5К при ведении поезда массой 6300 т на горном участке Смоляниново – Партизанск.

Yu.A. Davidov, V.N. Krapivny, V.V. Kravchuk, M.Yu. Keyno

Service tests of the electric locomotive 2ES5K on the section “Ussuriysk – Nakhodka”

The research results of electric locomotive 2ES5K operation during train driving (the mass of the train =6300 t) on the mountain section “Smolyaninovo – Partizansk” are given

Р.А. Аганов, А.А. Зарифьян, В.И. Федяев

Опыт эксплуатации электропоездов переменного тока на участке Минеральные Воды – Кисловодск

Проанализированы условия работы электропоездов переменного тока в горных участках пути и причины, вызывающие перегрузки в силовом электрооборудовании в летнее время. Даны рекомендации по снижению токовых нагрузок и теплового нагрева.

R.A. Aganov, A.A. Zarifyan, V.I. Fedyaev

Service test of ac electric locomotive on the section “Mineralniye Vodi – Kislovodsk”

Operation conditions of ac electric locomotive in mountain sections and reasons of power electrical equipment overload in summer time are analyzed. The recommendations for current load and thermal heating reduction are given.

А.А. Бакланов 

Анализ энергетической схемы и коэффициента полезного действия электровоза

Показаны энергетические схемы соединения цепей тяговых двигателей, которые позволяют рассматривать преобразования энергии, составлять и анализировать, всесторонне оценивать задачи энергетики.

A.A. Baklanov

Analysis of energy diagram and electric locomotive efficiency 

Energy diagrams of traction motor circuit connection which allow to examine energy conversion, determine and analyze and closely estimate power problems are shown.

Б.Н. Лобов, Л.С. Лобанова 

Метод оптимизации технических решений при проектировании электрических аппаратов

Дана систематизация кинематических схем электромагнитных аппаратов. Предложен метод оптимизации технических решений, основанный на применении современного математического аппарата. Возможности метода иллюстрируются на примере выбора кинематической схемы.

B.N. Lobov, L.S. Lobanova

Optimization method of technical decisions during electric apparatus designing

Classification of electromagnetic apparatus functional diagrams is given. Optimization method of technical decisions on the basis of modern body of mathematics is suggested. The method resources are illustrated with the example of functional diagram choice. 

А.Л. Бережной

Разработка алгоритмов работы системы определения и контроля рода тока электровоза двойного питания

Сформулированы основные требования к алгоритмам работы системы определения и контроля рода тока, которые позволят исключить возникновение аварийных режимов работы электровозов двойного питания при прохождении последними нейтральных вставок на переменном токе и узлов стыкования двух родов тока.

A.L. Berezhnoy

Development of operation algorithms of current type control and test system of ac/dc electric locomotives

The main requirements for operation algorithms of current type control and test system which can allow to exclude emergency operation of ac/dc electric locomotives passing through neutral sections at ac and the node of alternative and direct currents.

К.И. Юренко 

Современные требования к программному обеспечению бортовых систем управления подвижного состава

Рассмотрены современные требования к программному обеспечению бортовых микропроцессорных систем управления подвижного состава железных дорог. Определены основные задачи, связанные с выполнением этих требований. Предложены пути решения этих задач в рамках научно-исследовательских работ, проводимых в ОАО «ВЭлНИИ».

K.I. Yurenko

Modern requirements to the software of rolling stock on-board control systems

Modern requirements to the software of on-board microprocessor control systems of railway rolling stock are analyzed. Base problems for realization of these requirements are defined. The ways of solution of the mentioned problems within research & development works in JSC “VELNII” are suggested.

А.А. Полычко, Э.А. Долгошеев, И.Л. Таргонский

Контроль теплового состояния тягового электродвигателя НБ–514Б

Рассматривается проблема контроля теплового состояния тяговых электродвигателей НБ-514Б для электровоза 2ЭС5К «Ермак» на основе использования результатов стендовых испытаний. Проводится сравнение и анализ методов определения теплового состояния тягового двигателя с помощью датчиков температуры, вмонтированных в добавочный полюс тягового двигателя, и с использованием измерения сопротивления обмоток.

A.A. Polichko, E.A. Dolgosheev, I.L. Targonsky

Control of thermal condition of traction electric motor NB-514B

The problem of control of traction electric motor NB-514B thermal condition for electric locomotive 2ES5K “Ermak” on the base of bench test results is considered. Comparison and analyses of definition of traction engine thermal condition with the help of temperature sensors mounted on the additional pole of the traction engine and with the use of winding resistance measurement are carried out.

Р.М. Девликамов

Расчет температуры α-пятен контактной поверхности коллектора при коммутации

Предложена методика расчета превышений температуры 
α-пятен, возникающих на коллекторе в процессе коммутации от механических, электрических и коммутационных потерь под щеткой. По предложенной методике рассчитаны интервалы ЭДС небаланса в коммутируемых секциях якорной обмотки тягового двигателя, при которых происходит процесс заволакивания медью кромок коллекторных пластин.

R.M. Devlikamov

Calculation of collector contact surface α-spot temperature during commutation

Calculation method of temperature exceeding of α-spot on collector during commutation from mechanical, electrical and switching losses under the brush is suggested. Electromotive force unbalance ranges in commutated sections of traction motor armature winding during which copper slugging of collector plate edges occurs are calculated due to this method.

А.М. Худоногов, В.П. Смирнов, Д.А. Оленцевич, Д.Ю. Алексеев

Мониторинг и управление процессами теплового старения изоляции тяговых двигателей электровозов

Предложена методика комплексной экспресс оценки теплового режима работы тяговых двигателей электровозов

A.M. Khudonogov, V.P. Smirnov, L.A. Olentsevich, D.Yu. Alekseev

Monitoring and management of thermal aging processes of electric locomotive traction engine isolation

The method of complex express-estimation of a thermal estimation mode of electric locomotive traction engines is suggested.

А.Ю. Орлов

Повышение эффективности и надежности электровозов за счет более рационального регулирования систем вентиляции

Обосновывается необходимость регулирования производительности вентиляторов системы вентиляции электровоза в зависимости от фактического нагрева охлаждаемого тягового оборудования, что позволит снизить затраты электроэнергии в эксплуатации электровоза, повысить надежность охлаждаемого оборудования, диагностировать тепловое состояние оборудования (противопожарная защита).

A.Yu. Orlov

Increasing of efficiency and reliability of electric locomotives by more rational ventilating system regulation

Necessity of fan productivity regulation of electric locomotive ventilation system depending on actual heating of cooled traction equipment which will allow to reduce power demand during electric locomotive operation, to diagnose the thermal condition of the equipment (fire-prevention protection) is substantiated.

Н.И. Березинец, Л.В. Родова

Результаты испытаний перспективных систем изоляции для выполнения капитального ремонта тяговых электродвигателей

Приведен анализ результатов сравнительных испытаний перспективных систем изоляции класса нагревостойкости F(155˚С) для использования на ремонтных заводах ОАО «РЖД» и определены основные направления их доработки

N.I. Berezinets, L.V. Rodova

Testing results of perspective insulation systems for tractive electric drive overhaul

Analyses of comparative test results of perspective insulation systems of heat resistance class F(155˚C) for using at repair shops of JSC “Russian Railways” is presented and the main ways of their finishing are determined.

В.П. Омельченко, Л.Н. Никонова

Методика и результаты оценки технологических свойств пропиточных компаундов

Приведены методика и результаты оценки технологических свойств современных составов. Сформулировано основное направление совершенствования испытательной методики. На конкретных примерах показано влияние свойств компаундов на параметры процесса пропитки электротехнических изделий.

V.P. Omelchenko, L.N. Nikonova

The method and results of impregnation compound technological properties estimation

The method and results of modern impregnation compound technological properties estimation are given. The base way of test method improvement is formed. The influence of compound properties on the parameters of electrotechnical product impregnation process is shown with the concrete examples.

Л.А. Губачева, Г.И. Нечаев

Новая конструкция главной пары трения фрикционных гасителей колебаний буксовой подвески локомотива и технология их изготовления

Описаны конструкция нового фрикционного гасителя колебаний буксовой ступени подвески вагонов электропоездов и технология изготовления сухаря. Показано отличие новой технологии изготовления сухаря от старой.

L.A. Gubacheva, G.I. Nechayev

New construction of main friction pair of clutch damper of locomotive slipping suspension vibration and their manufacture technology

New clutch damper construction of suspension slipping stage of electric locomotive and block manufacture technology are described. The difference between new and old technologies of block manufacture is shown.

П.Е. Сергиенко

Причины низкой надежности подшипников двигателей НВА-55

Приведены экспериментальные данные по вибрации двигателей мотор-вентиляторов электровоза ЭП1М, определены причины низкой долговечности подшипников двигателя НВА-55, даны рекомендации по повышению срока службы подшипников вентилятора охлаждения блока балластных резисторов.

P.Ye. Sergiyenko

The reasons of low reliability of motor NVA-55 bearings

Experimental data on the motor-fen engine vibration of electric locomotive EP1M is given. The reasons of low reliability of motor NVA-55 bearings are defined. Recommendations for bearing service life increasing of ballast resistor block cooling fan are given.

А.В. Лукьянов, А.И. Романовский

Исследование вибрации вспомогательных машин электровозов ВЛ80, ВЛ65 и рекомендации по ее уменьшению

Предложены рекомендации на подавление источников повышенных вибраций при эксплуатации электровозов.

A.V. Lukyanov, A.I. Romanovsky

Investigation of auxiliary machines vibration of the electric locomotives VL80, VL65 and recommendations for its reduction

Recommendations for increased vibration sources suppression during electric locomotive operation are suggested.

В.Л. Олейник

Расчет поперечной жесткости винтовых пружин сжатия при шарнирном опирании верхнего торца и жестком – нижнего

Разработана методика расчета крупных винтовых пружин сжатия на сдвиг при шарнирном опирании верхнего торца и жестком опирании нижнего. Приведены инженерные формулы.
Отмечается хорошая сходимость (до 8%) по предлагаемой методике с контрольными опытами.

V. L. Oleynik

Estimation of helical compression spring lateral stiffness at upper face pivoting bearing and lower face stiff bearing

The design procedure of large helical compression spring work in shear at upper face pivoting bearing and lower face stiff bearing is developed. The engineering formulae are given. Good convergence (up to 8 %) of calculation according to the suggested procedure with control tests is noticed.

Б.А. Москалев, И.Г. Лозин, О.И. Лозин

Электромагнитные поля природной и производственной среды

Приводятся результаты исследований параметров природных и техногенных электромагнитных полей. Обоснован вывод о биоэлектромагнитной безопасности системы электрических железных дорог.

B.A. Moskalev, I.G. Lozin, O.I. Lozin

Electromagnetic fields of nature and production environment

The research results of nature and anthropogenic electromagnetic field parameters are given. The conclusion of bioelectromagnetic safety of electric railway system is substantiated.

Л.К. Исайкина

Расчет погрешности измерений температуры при аттестации климатических камер

Приведено обоснование выбора комплекта средств измерений для аттестации климатических камер. Представлен анализ погрешности выбранного комплекта при измерении температуры.

L.K Isaykina

Calculation of temperature measurement error during climate chamber attestation

Substation of measure set choice for climate chamber attestation is given. The analyses of this chosen set error during temperature measuring is presented

Возврат к списку