Всероссийский научно-исследовательский и проектно-конструкторский институт электровозостроения ОАО «ВЭлНИИ»
ОАО «ВЭлНИИ» входит в состав
компании ТРАНСМАШХОЛДИНГ

Вестник ВЭлНИИ

Вестник ВЭлНИИ
т. 1(55)
СОДЕРЖАНИЕ - CONTENT

Б.М. Наумов, Кожемяка Н.М., Колодкин М.С., Пряхина О.Н.

Расчетно-экспериментальная методика определения электромагнитного момента асинхронного тягового двигателя

Проведена количественная оценка влияния различных факторов на погрешность определения мгновенных значений электромагнитного момента асинхронного тягового двигателя с использованием предложенной расчетно-экспериментальной методики. Даны рекомендации по выбору программных и аппаратных средств.

B.M. Naumov, N.M. Kozhemyaka, M.S. Kolodkin, O.N. Pryakhina

Design-experiment method of electromagnetic torque determination of asynchronous traction motor

Quantitative assessment of different factors effect on the determination error of asynchronous traction motor electromagnetic torque instantaneous values with the use of the suggested design-experiment method is carried out. The recommendations for soft and hard ware choosing are given. 

К.Н.Суслова, Б.И. Хоменко, А.В. Киреев

Методика уточненного расчета потерь мощности в IGBT-модулях на стадии проектирования

Произведен анализ методик расчета потерь мощности в IGBT- модулях, применяемых в России и за рубежом. Показаны недостатки данных методик. Приведено описание разработанной в ВЭлНИИ методики и применение её на практике.

K.N. Suslova, B.I. Khomenko, A.V. Kireev

Improved calculation method of capacity losses in IGBT-modules during projecting phase

The analysis of calculation methods of capacity losses in IGBT-modules used in Russia and abroad is carried out. The disadvantages of these methods are shown. The description and practice of the method developed in VELNII are given. 

А.Ю. Конашинский

Особенности работы осевых приводов электроподвижного состава с параллельным питанием асинхронных тяговых двигателей

Приводится вывод и особенности математического уравнения характеризующего условия совместной работы осевых приводов электровозов с асинхронным тяговым приводом

A.Yu. Konashinsky

Operation features of axle drives of electric rolling stock with parallel feed of asynchronous traction drive

Conclusion and features of mathematical equation characterizing team-work conditions of axle drives of electric locomotives with asynchronous traction drive are given.

А.Н. Гудков, Р.Г. Гончаров, Е.Ю. Парнюк 

Компьютерная модель для исследования параллельной работы двух 4 q-S преобразователей на общую нагрузку

Приводится краткое описание функциональных блоков и подсистем компьютерной модели. Анализируются алгоритмы параллельной работы двух 4q-S преобразователей на общую нагрузку. Приводятся расчетные осциллограммы и результаты гармонического анализа тока потребляемого из питающей сети при реализации различных алгоритмов работы преобразователей.

A.N. Gudkov, R.G. Goncharov, Ye.Yu. Parnyuk

Computer model for simultaneous operation analysis of two 4 q-S converters on the total pressure

Short description of functional blocks and computer model subsystems is given. Algorithms of simultaneous operation of two 4 q-S converters on the total pressure are analyzed. Calculated oscillogramma and harmonic analysis results of the current used from mains supply during realization of converter operation algorithms are given.

Ю.А.Бахвалов, Н.И.Березинец, А.А.Щербаков, Т.Ю.Басова, Т.Ю.Обмочевская

Расчеты потенциалов и напряженностей электрического поля в изоляции пазовых частей обмоток тяговых электродвигателей 

Рассмотрены вопросы расчета электрического поля в многослойных системах изоляции электрических машин. Обосновано допущение о квазистационарном характере электрического поля при промышленной частоте питающего напряжения. Предложен экономичный метод расчета распределения электрического потенциала и других характеристик с помощью эквивалентных электрических цепей.

Yu. A. Bakhvalov, N.I. Berezinets, A.A. Scherbakov, T.Yu.Basova, T.Yu. Obmochevskaya

Calculation of electric field potentials and intensity in isolation of traction motor drive embedded coil side.

Problems on calculation of electrical field in electrical machine multilayer isolation system are considered. The assumption concerning quasisteady-state character of electrical field at feed voltage commercial frequency is substantiated. The efficient method of electric potential distribution calculation and other parameters with the help of equivalent electric circuit is suggested.

В.И. Седов, Л.Д. Лушникова

Новый способ возбуждения электрических машин постоянного тока

Предложен новый способ возбуждения коллекторных машин постоянного тока с частичным использованием для возбуждения МДС компенсационной обмотки.

V.I. Sedov, L.D. Lushnikova

New method of dc electrical machine excitation

New method of dc commutator machine excitation with partial utilization of compensation winding for magnetomotive force excitation is suggested.

А.М. Рутштейн, Р.В. Абраш, М.П. Шапиро

Система комбинированного возбуждения тяговых двигателей электровоза 2ЭС4К-001

Описывается система возбуждения тяговых двигателей примененная на электровозе 2ЭС4К, использующая статический возбудитель повышенной частоты. Система позволяет работать тяговому электроприводу как с последовательным возбуждением тяговых двигателей, так и при независимом или комбинированном возбуждении.

A.M. Rutshteyn, R.V. Abrash, M.P. Shapiro

The use of traction motors combined excitation of the electric locomotive 2ES4K-001

Excitation system of electric locomotive 2ES4K traction motors with the use of heightened frequency static exciter is described. The system allows traction electric motor operation both with series excitation of traction motors and during separate or combined excitation.

Б.И. Хоменко, Г.И. Колпахчьян, И.В. Синявский

Унификация преобразователей системы собственных нужд электровозов переменного и постоянного тока

Приведены результаты исследований и разработки преобразователей собственных нужд электровозов переменного, постоянного тока и двойного питания с учетом унификации основного оборудования.

B.I. Khomenko, G.I. Kolpakhchyan, I.V. Sinyavsky

Unification of auxiliary convertors of ac and dc electric locomotives.

Investigation and design results of auxiliary convertors of ac, dc and ac/dc electric locomotives are given taking into account primary equipment unification.

Ю.А.Федюков, С.В.Фошкина

Ранжирование факторов, влияющих на нагрев ротора асинхронных двигателей

Описана методика факторного анализа сложных систем, позволяющая количественно определить коэффициенты влияния линейно независимых факторов на поведение системы (конструкции, схемы и т.д.) Методика апробирована при исследовании температуры ротора асинхронного двигателя, применяемого на электровозах переменного тока. Результат апробации положительный.

Yu. A. Fedyukov, S.V. Phoshkina

Ranking of factors effecting on asynchronous motor rotor heating

The method of factor analysis of intricate system allowing to define quantitatively the coefficient of linearly independent factors effect on system behavior (constructions, schemes etc) is described.
The method is tested during analysis of temperature of the asynchronous motor rotor that is used on the ac electric locomotives. The test result is satisfactory.

А.Г. Вольвич, Ю.А. Орлов, Д.В. Стекольщиков, И.Л. Таргонский, В. Г. Щербаков

Управление рекуперативным торможением на электровозах переменного тока с тяговым электродвигателем постоянного тока

Изложены теоретические основы обеспечения устойчивости регулирования тормозного момента электровоза переменного тока с тяговыми двигателями постоянного тока, приведено описание особенности алгоритма управления и информации о результатах, полученных при испытаниях.

A.G. Volvich, Yu. A. Orlov, D.V. Stekolschikov, I.L. Targonsky, V.G. Scherbakov

Regenerative braking control on ac electric locomotives with dc traction motor

Theory of braking torque control stability providing of ac electric locomotive with dc traction motor is expounded, the peculiarity of control algorithm and test results is given. 

В.В. Шайн 

Уменьшение потерь в регуляторе реостатного тормоза электровоза НПМ2

Рассмотрены варианты снижения потерь в регуляторе реостатного тормоза электровоза НПМ2. Рассмотрено влияние параметров конденсаторов снабберных цепей на загрузку приборов. Приведены экспериментальные данные.

V.V. Shayn

Loss saving in rheostatic brake regulator of the electric locomotive NPM2

The variants of loss saving in rheostatic brake regulator of the electric locomotive NPM2. Snubber circuit capacitor parameter effect on device load is considered. The experimental data is given.

Р.Б.Лобов, С.Л. Лобанов

Оптимизация параметров электромагнитного механизма реле тока.

Представлена разработка электромагнитного механизма реле тока электровозов 2ЭС4К c улучшенными массогабаритными параметрами.

R.B. Lobov, S.L. Lobanov

Optimization of current relay electromagnetic mechanism

Design of current relay electromagnetic mechanism of the electric locomotives 2ES4K with improved mass & overall parameters is given.

А.Н. Шестаков, Ю.Е. Прохоров, Л.А. Нелепова 

Методика инженерного расчета добавочных потерь в обмотке дросселей

Предложена методика расчета индукции магнитного поля в зоне расположения витков обмотки дросселя. Полученные значения индукций используются для расчета добавочных потерь. Даны рекомендации по уменьшению добавочных потерь.

A.N. Shestakov, Yu.A. Prokhorov, L.A. Nelepova

Method of engineering calculation of stray-load loss in throttle winding

The calculation method of magnetic field induction within throttle winding coils is suggested. The received induction values are used for calculation of stray-load losses. The recommendations for stray-load losses reduction are given.

В. И.Плис 

Усовершенствованные системы управления современными электровозами переменного тока

Описывается система управления современными отечественными электровозами, ее развитие по мере введения новых функций. Рассмотрена распределенная система управления и диагностики МСУД-Р, реализация с ее помощью замкнутых систем автоматического регулирования коллекторным приводом в режимах тяги и электрического торможения.

V.I. Plis

Improved control systems of modern ac electric locomotives

The control system of modern domestic electric locomotives and its development during new functions introducing are described. The distributed control and monitoring system of MSUD-P, implementation of self-contained systems of autocontrol by collector drive due to this system in traction and electric braking modes is considered. 

Н.И.Березинец, В.И.Коротков, Л.В.Родова, Б.Е.Рыбалко

Результаты оценки качества пропитки изоляции ультразвуковым и вакуум-нагнетательным способами

Приведены результаты сравнительных испытаний систем изоляции якорей тяговых электродвигателей, пропитка которых в компаундах выполнялась с использованием вакуум-нагнетательного и ультразвукового способов. Показаны преимущества вакуум-нагнетательной пропитки и определены основные направления доработки технологии и оборудования, реализующих ультразвуковой способ.

N.I. Berezinets, V.I. Korotkov, L.V. Rodova, B.Ye. Rybalko

Results of insulation impregnation quality rating by ultrasonic and vacuum-filling methods

Comparative trials results of insulation systems of traction motor armature which impregnation in compounds was realized by ultrasonic and vacuum-filling methods are given. The vacuum-filling impregnation advantages are shown and the main trends of ultrasonic method equipment and technology revision are determined.

А.А. Зарифьян, Д.А. Лысенко, Н.В.Гребенников

Оценка влияния ширины рельсовой колеи на износ гребней колесных пар электровозов 

Методами компьютерного моделирования дана оценка влияния ширины рельсовой колеи (при прочих равных условиях) на износ гребней колесных пар электровозов. Исследован диапазон 1520 – 1524 – 1530 – 1540 мм.

A.A. Zarifyan, D.A. Lysenko, N.V. Grebennikov

Estimation of rail track width effect on wheel set flange wear of electric locomotive

Estimation of rail track width effect on wheel flange wear of electric locomotive (during other equal status) is given by the methods of computer simulation. The range of 1520 – 1524 – 1530 – 1540 mm is analyzed. 

М.К. Григорьянц

Анализ эффективности мероприятий по снижению интенсивности подреза гребней колесных пар

Выполнен анализ причин, вызывающих подрез гребней колесных пар локомотивов, и обобщен опыт мероприятий по его снижению.

M.K. Grigoryants

Performance analysis of strength reduction arrangements of wheel set flange score 

The analysis of reasons causing wheel set flange score of locomotives is carried out. The reduction arrangement experience of wheel set flange score is generalized.

Ю.М. Кулинич, С.В. Крюков

Анализ устройств демпфирования напряжения в преобразователе электровоза переменного тока

Предложен новый способ демпфирования высокочастотных пульсаций напряжений. Приведены результаты математического моделирования работы устройства.

Yu.M. Kulinich, S.V. Kryukov

The analysis of voltage damping devices in the converter of ac electric locomotive 

The new way of voltage high-frequency pulsations damping is offered. Results of mathematical simulation of device operation are given.

А.Л. Бережной

Моделирование процесса прохода двухсистемными электровозами узлов стыкования

Предложена модель системы «контактная сеть - токоприемник - силовая цепь устройства контроля рода тока» двухсистемных электровозов, учитывающая влияние напряжения, наводимого на изолированных участках (нейтральных вставках) контактной сети, на процессы в силовой цепи устройства контроля рода тока. Модель позволит разработать алгоритм управления устройством контроля рода тока.

A.L. Berezhnoy

Modeling of ac/dc electric locomotives passing of butt-jointing components

The model of the system “contact system – current collector - power circuit of current type monitor” of ac/dc electric locomotives, taking into account of voltage effect within the isolated section (neutral section) of the contact system on the processes in the power circuit of current type monitor is given.
This model will allow to develop control algorithm of current type monitor.

Г.П. Сметанкин, А.С. Бурдюгов, С.С. Матекин, С.Н. Сизов

Шкаф питания бортовой сети и заряда аккумуляторной батареи электровоза

Предложен шкаф питания для заряда аккумуляторной батареи и питания бортовой сети для разрабатываемых электровозов, позволяющий устранить недостатки ныне существующих серийных аналогов. Представлена блок-схема устройства.

G.P. Smetankin, A.S. Burdyugov, S.S. Matekin, S.N. Sizov

Power cabinet for storage battery charge and electric locomotive airborne net

Power supply cabinet for storage battery charge and airborne net for designed electric locomotives allowing to exclude today’s serial analogues is suggested. The block-diagram device is given.

Д.О. Варламов, А.С. Бурдюгов, С.А.Орлов, С.С.Матекин

Разработка лабораторного источника питания для проведения испытаний шкафа питания электровоза ЭП20

Рассматривается регулируемый источник питания мощностью 30кВт разработанный для проведения испытаний шкафа питания электровоза ЭП20, описывается принцип работы устройства и результаты испытания.

D.O. Varlamov, A.S. Burdyugov, S.A. Orlov, S.S. Matekin

Development of laboratory power supply for power supply cabinet testing of the electric locomotive EP20

The adjustable power supply of 30kW developed for power supply cabinet testing of the electric locomotive EP 20 is considered, the device principle of operation and test results are described.

К.И. Юренко, П.С. Дамашов

Использование программно-аппаратных средств для реализации алгоритмов управления вибростендом

Рассматривается вопрос использования программно-аппаратных средств для реализации алгоритмов работы системы управления источника питания вибростенда, выполненной на основе современного микропроцессорного контроллера.

K.I. Yurenko, P.S. Damashov

The use of soft / hardware for realization of shock table control algorithm.

The problem of the use of soft / hardware for operation algorithm realization of shock table power supply control system. This control system is carried out on the base of the modern microprocessor controller.

А.А. Андрющенко, М.Н. Шутова

Влияние расположения опорного витка пружины буксового рессорного подвешивания на прочность корпуса буксы электровоза 2ЭС5К

Рассматривается влияние взаимного расположения опорных витков пружин буксового рессорного подвешивания на усталостную прочность корпуса буксы, критерием оценки которой является коэффициент запаса сопротивления усталости. Выявлено наиболее благоприятное и неблагоприятное расположение опорных витков пружин буксового рессорного подвешивания с точки зрения усталостной прочности.

A.A. Andryuschenko, M. N. Shutova

Influence of bearing spring coil positional relationship of axle-box spring suspension on axle-box strength of the electric locomotive 2ES5K.

Influence of bearing spring coil position of axle-box spring suspension on axle-box fatigue resistance which assessment criterion is coverage factor of endurance strength is considered. The most favorable and unfavorable position of bearing spring coil position of axle-box spring suspension in the view of endurance strength are revealed.

В.Л. Олейник 

Методика расчета поперечной жесткости крупных винтовых цилиндрических пружин

Предлагается методика расчета поперечной жесткости крупных винтовых цилиндрических пружин сжатия. Получены инженерные формулы для их практического применения.

V.L. Oleynik

Calculation of lateral stiffness of cylindrical spiral spring

The method of lateral stiffness calculation of large cylindrical spiral spring is suggested. Engineering formulae for their practical application are received.

В.А. Рогачев, Е.П. Варфоломеев, А.В. Рогачев

Стенд для исследований эксцентриситета ротора в асинхронном электродвигателе

Разработан стенд для экспериментальных исследований эксцентриситета ротора в асинхронном электродвигателе. Приводятся результаты исследований АД с эксцентриситетом ротора, устанавливающие связь между эксцентриситетом ротора в расточке статора и амплитудно – частотным спектром потребляемого тока.

V.A. Rogachev, Ye.P. Varfolomeev, A.V. Rogachev

Test bench for rotor eccentricity analysis in asynchronous motor

The test bench for experimental investigation of rotor eccentricity analysis in asynchronous motor. The investigation results of asynchronous motor with rotor eccentricity that connect rotor eccentricity in stator bore and gain-frequency content of consumption current are given.

М.С. Колодкин

Испытательный стенд в составе моторного вагона ЭР9 для отработки алгоритмов управления асинхронного тягового электропривода

Описывается испытательный стенд в составе моторного вагона ЭР9 для отработки алгоритмов управления асинхронного тягового электропривода. Приведены краткое описание блока управления и электрическая принципиальная схема электропривода.

M.S. Kolodkin

Testbed within the motor car EP9 for labour-rent of control algorithm of asynchronous traction drive

The testbed within the motor car EP9 for labour-rent of control algorithm of asynchronous traction drive is described. The summary of control unit and electrical circuit diagram of the electric drive are given.

Л.С. Лобанова, А.В. Добряков, И.В. Ильченко, И.Л. Каневский

Стенды автоматизированной проверки преобразователей чистоты и числа фаз электровоза

Дано описание разработанных сотрудниками ВЭлНИИ автоматизированных стендов для проверки работоспособности преобразователя частоты и числа фаз (ПЧФ) методом замкнутой системы. Приведены способы применения средств автоматизации при осуществлении технического контроля электропривода системы регулируемой вентиляции электровозов серии ЭП1.

L.S. Lobanova, A.V.Dobryakov, I.V. Ilchenko, I.L. Kanevsky

Benche for computerized testing of frequency converters and phase number of electric locomotive

The description of benches for computerized testing developed by assistants of VELNII for 
converter performance or phases number check by closed-tube technique is given. The application methods of computer equipment during technical control of electric drive of adjustable ventilation system of electric locomotives EP1 are given.

Возврат к списку